diumenge, 10 de maig del 2009

immigració, racisme i mitjans de comunicació

Fa poc vaig assistir a una conferència sobre immigració, racisme i mitjans de comunicació a l'Institut Europeu de la Mediterrània , un think thank especialitzat en les relacions euromediterrànies i un lobby mediterrani prop de les institucions i les opinions públiques, entre d'altres coses, situat a Barcelona.

El conferenciant era el doctor Teun A. van Dijk , que porta més de 40 anys analitzant el discurs i quasi uns 30 investigant sobre discurs i racisme.Us vull transmetre algunes de les conclusions sobre aquest tema.

Quasi no hi ha periodistes immigrants a la premsa prestigiosa europea. El racisme ja comença a les redaccions.Els periodistes van a les agències de les organitzacions dominants (govern, policia...) no a grups minoritaris. Són les elits simbòliques (polítics, professors universitaris...) les que tenen legitimitat.

Analitza la macroestructura semàntica i detecta que els temes importants són la immigració que es poden definir en cayucos, pasteres, noves arribades...
A l'estat espanyol el terme immigrant significa problema, una amenaça a la nostra cultura, diners, welfare state. Mai es parla de per què venen ells.

També se li dóna molta importància en general a la integració (integració problemàtica, problema de la religió).El professor ha llegit més de 4000 articles a El País per fer un dels seus estudis i ha trobat només un article on aparegui el terme racisme.

Metodologia

A través del lèxic es nota el racisme. Ens referim a immigrants, estrangers, extracomunitaris, els diferents a nosaltres. Nosaltres som bñlancs ells no... A les estructures sintàctiques també. No és el mateix posar una frase en activa que en passiva."la policía mató a un immigrante" que "immigrante muerto". Només s'informa de les coses dolentes d'ells però no el que fa la policia amb ells.Per exemple troba la pressuposició: "la delinqüència dels immigrants".

És interessant el fet que com la immigració és una cosa abstracta i la gent no ho entèn els mitjans utilitzen la metàfora com a eina. Així que es descriu com "oleada", "avalancha". També s'abusa de les xifres."Venen 4000" però mai hi ha números dels que se'n van. Això emfatitza l'amenaça.

No creieu que hauríem de reflexionar els que ens volem dedicar a la comunicació i lluitar per canviar-ho? Per actuar primer hem de ser conscients.

Més informació
El meu article sobre el racisme amb els romanesos a Itàlia
Cicle de conferències "Migracions i canvi social a l’Europa mediterrània"
Altres conferències sobre immigració
Web del professor Teun A. van Dijk





















2 comentaris:

marc ha dit...

M'estic llegint el teu blog! Molt xulo! I pots com aquests molt certs!! Tota la sort als 20minutos!!! Una abraçada, ben parlada!!

Anònim ha dit...

hi every person,

I identified csikszereda.blogspot.com after previous months and I'm very excited much to commence participating. I are basically lurking for the last month but figured I would be joining and sign up.

I am from Spain so please forgave my speaking english[url=http://juweirdcrazymemories.info/].[/url][url=http://tucoolnewideas.info/forum].[/url][url=http://frlatesttrends.info/].[/url]